Thursday, October 3, 2013

Anak anda asyik bermain 'gadget'?

playing tab
Tengok anak I kalau dibiarkan memang tak abis2 main tab

Memang sudah menjadi trend kanak-kanak berkepit dengan gadget. Lebih2 lagi tab. Kena sangat rupa macam businessman tengah deal business juta-juta sibuk nya. Padahal kita yang punya, nak mintak sekejap macam kita pulak pinjam dari dia. Siap timing "mami boleh pinjam 5 minit je, lepas tu bagi balik". Wah wah budak sekarang ya. Salah aku kah bagi muka sangat?

Betul tak dinafikan, bila bagi gadget will keep them quiet, behave dan occupied with their own world. Kesan dari itu, kita sebagai parents rasa aman sekejap, punya lebih masa buat benda lain dan tak perlu nak layan karenah mereka! TAPI, perlu sangat la diingat:
1) Apa yang mereka buat? main game apa, tengok youtube apa, browse apa?
2) Adakah asyik sangat sampai tak makan, tak mandi, tak solat, tak buat homework, tak peduli orang lain, tak tau menyahut bila dipanggil dan bermacam2 tak lagi lah!
3) Sesuai tak tempat mereka bermain gadget tu? dalam gelap ke (nanti rosak mata), luar rumah, di meja makan, dalam toilet (hah, nanti ada kes rendam tab dalam baldi)

I bukan lah nak bebel pasal kebaikan atau keburukan bermain gadget. Semua sedia maklum sebab banyak sudah ditulis pasal ni. Ada seperkara yang menarik untuk dikongsi bersama, hari tu masa borak2 dengan kawan pasal ni dia pun cerita lah yang there's one doctor advised her suruh anak-anak main batu seremban ke, tepuk tangan apa kenama tu yang kita nyanyi ...(tetiba teringat zaman kanak-kanak yang indah)
malam yang sepi pi pi
pak mat jual topi pi pi
topi yang hilang lang lang
pak mat jual gelang lang lang
gelang yang patah tah tah
pak mat jual getah tah tah
getah yang putus tus tus
pak mat terus mampus pus pus

dan juga permainan yang budak zaman dolu2 main. Elok untuk coordination mata, tangan, kaki dan anggota lain nya! Betul la jugak kan...I haven't tried that actually will put it into the list. Tapi so far, sebagai cara untuk mengehadkan main gadget I asked them to the following outdoor activities:

main air
yang ni membazir sikit kalau tak diperhatikan. Main air kat luar sambil basuh kasut sekolah, basikal, selipar dan etc. Tak boleh selalu. Hanya sekali sekala :-)

main pasir
Okay yang ni pun kena ada pengawasan juga. Main pasir. Gaya macam dekat beach dengan beach toys bagai! Lepas main kena mandi bersih2.

kite playing
Yang ni bagus, I like. But seasonal sebab kena tunggu time windy. Plus kena bawak jauh sikit dari rumah cari padang dan invest beli layang-layang.

main basika;
This is their favorite sekarang ni. Kena ada pengawasan sudah pasti! Lumba basikal. :-)

Next entry I akan cuba cover activities indoor pula. Uols camana?


2 comments:

  1. Jika kita gadget-off then kene bg kids alternatives. Toys mmg tak laku dah laa sebab sekejap saje mereka boring. My kids pun tak terkecuali bab gadget ni tapi in control sebab mama yg garang haha........Teringat dulu masa di Ulu Lenggong main macam2. Zaman dah berubah....kita doakan iman mereka semakin hari semakin bertambah. Jika nak dibandingkan, mereka jauh lebih baik dari kita dari segi pengetahuan agama pada umur kita yg sebaya dulu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. setuju toys memang sekejap je boring, tapi sekali sekala nakkkk jugak beli yg baru..huhuhu.. hmm good point pasal pengetahuan agama lebih dari kita zaman sebaya mereka dulu... rasa nak tulis sesuatu pasal ni.. :-)

      Delete

Tell me what you think