Wednesday, September 25, 2013

Resepi Ayam Masak Merah

ayam masak merah
Masak ni semalam ambil resepi dari Mat Gebu, memang sedap!

Ayam masak merah ni makan dengan Nasi Tomato dan Jelatah nenas. Tapi untuk hari ni, entri nya cuma resepi Ayam Masak Merah. Semalam Dedi a.k.a King Nan balik je tanya, "bau apaaaaa sedap ni?" OK la this is as good as "you masak sedap gila!". I'm happy already. To be honest, this is the best Ayam Masak Merah I have ever cook. Tak Tipu. Tu sebab semangat nak muat naik resepi for future reference. Terima kasih la to the trustee blog otai memasak yang memang selalu saya refer kalau nak cari resepi. Dedi siap comment tak perlu tunggu Ayam Masak Merah Cik Ah yang memang dia terngiang-ngiang sampai sekarang. This is as good. Ahhahaah... Alhamdulillah.

Sumber: Dapur Tanpa Sempadan

BAHAN-BAHANNYA :-)
1/2 ekor ayam, potong ikut suka, cuci bersih dan toskan
1 genggam kacang gajus, goreng hingga perang, angkat dan toskan
3 camca besar pes tomato (tomato puree)
3 camca besar sos tomato
2 camca besar sos cili
2 camca besar cili kisar
1 camca besar gula melaka
Garam secukup rasa
1 cawan air
Hirisan daun bawang untuk hiasan * saya letak daun sup
Kacang pis untuk hiasan (tak letak) *

BAHAN KISAR HALUS :-)
1 biji bawang besar
5 biji bawang merah
1 inci halia
1 camca besar ketumbar biji *
1/2 inci lengkuas
1/4 cawan kismis *
2 biji buah keras *

* bahan yang saya tak letak

CARA MEMBUATNYA :-)
Ayam digaul dengan sedikit serbuk kunyit dan garam, perap sekejap dan goreng hingga masak, tapi tak perlu sampai garing, angkat dan toskan. Panaskan minyak dalam kuali, tumis bahan kisar halus hingga harum, masukkan cili kisar dan tumis hingga cili garing. Tambah tomato pure dan masak sekejap. Masukkan sos cili dan sos tomato, kacau rata.

Tambah ayam tadi dan gaul rata2 dan tuang air. Masukkan gula melaka, kacau dan masak dengan api sederhana hingga pekat. Rasa dan tambah garam secukup rasa. Masak sekejap dan masukkan gajus goreng, gaul rata dan angkat. Tabur hirisan daun bawang dan kacang pis. Boleh hidangkan...

2 comments:

Tell me what you think