Thursday, October 31, 2013

10 Sebab kenapa kita perlu sekurang-kurangnya 8 pelukan sehari

Entry ni direct translation dari pada article yang boleh di baca di sini. Maaflah kalau tak berapa nak betul translation. Cuba pakai Google translator tapi kalau tak proof read rasanya jadi lawak bodoh! Hari ni I cuba-cuba jadi translator pulak.


Teringat bila tengok gambar ni Mami hugged Idrees masa tu dia demam, dekat Klinik Metro tengah tunggu turn sebelum dia first time nak amik Nebulizer. He was calm and relax je. OK jom kita tengok kenapa kita perlu peluk memeluk nih... Sila ambil perhatian ibu-ibu bapak-bapak sekalian!

"Terapi pelukan" (hugging teraphy) merupakan kuasa pemulihan yang cukup kuat. Kajian menunjukkan bahawa memeluk (dan juga ketawa ) amat berkesan untuk memulihkan penyakit seperti kesunyian, kemurungan, kebimbangan dan tekanan.

Kajian menunjukkan dalam pelukan yang betul , di mana kedua hati mereka yang berpelukan itu dirapatkan bersama-sama, boleh memberi manfaat dengan cara yang berikut:

1. Pelukan mempunyai daya untuk memupuk, membina kepercayaan dan rasa selamat. Ini membantu kita berkomunikasi dengan terbuka dan jujur.

2. Pelukan boleh meningkatkan tahap oxytocin , yang dapat menyembuhkan perasaan kesunyian , pengasingan, dan kemarahan.

3. Pelukan untuk masa yang lebih lama dapat meningkatkan tahap serotonin seseorang, memberi mood dan mendatangkan kebahagiaan.

4. Pelukan menguatkan sistem imun. Tekanan lembut pada tulang dada dan caj emosi ini mengaktifkan Plexus chakra Suria. Ini merangsangkan kelenjar timus , yang mengawal dan mengimbangi pengeluaran sel-sel darah putih, yang memastikan anda sihat dan bebas dari penyakit.

5. Pelukan dapat meningkatkan harga diri. Dari masa kita dilahirkan sentuhan keluarga menunjukkan kepada kita bahawa kita disayangi dan istimewa. Hubung kait antara jati diri dan sentuhan sensasi dari tahun-tahun awal kita masih terpahat dalam sistem saraf kita sebagai orang dewasa. Pelukan yang kita terima daripada ibu dan ayah kita semasa membesar kekal dicetak pada tahap selular , dan pelukan mengingatkan kita di peringkat somatik itu. Pelukan menghubungkan kita kepada keupayaan kita untuk cinta diri.

6. Memeluk melegakan otot . Pelukan melepaskan ketegangan dalam badan. Pelukan boleh mengambil kesakitan , melegakan sakit dengan meningkatkan peredaran ke dalam tisu lembut.

7. Pelukan mengimbangi sistem saraf. Sambutan kulit galvani seseorang menerima dan memberi pelukan menunjukkan perubahan dalam kealiran kulit. Kesan kelembapan dan elektrik pada kulit menunjukkan keadaan yang lebih seimbang dalam sistem saraf - parasimpatetik .

8. Pelukan mengajar kita bagaimana untuk memberi dan menerima. Terdapat nilai yang sama dalam menerima dan menjadi terbuka kepada kehangatan, untuk memberi dan berkongsi . Pelukan mendidik kita bagaimana cinta datang dari dua belah pihak.

9. Pelukan adalah seperti meditasi dan ketawa. Ianya mengajar kita untuk membiarkan pergi sesuatu dan hidup pada waktu sekarang. Ianya menggalakkan kita mengikut aliran tenaga kehidupan.

10. Pertukaran tenaga antara individu yang berpelukan adalah satu pelaburan dalam perhubungan. Ia menggalakkan empati dan pemahaman. Dan, ia adalah sinergi , yang bermaksud keseluruhan adalah lebih daripada jumlah bahagian-bahagian : 1 + 1 = 3 atau lebih!

Terdapat satu pepatah oleh Virginia, seorang ahli terapi keluarga yang terkenal , "Kita memerlukan empat pelukan sehari untuk hidup. Lapan pelukan sehari untuk penyelenggaraan. Dua belas pelukan sehari untuk pertumbuhan."

Okay,berapa kali uols memeluk atau dipeluk sehari? Jom audit diri. Kalau school days, pagi-pagi dah dapat 2 pelukan. Each from Adam and Idrees when sending them to school. Kena tambah lagi satu dari Dedi! ;p 8 pelukan tak de hal la kot!

4 comments:

  1. betul2....bila ada masalah ker...tengah sedih ker...mesti nk peluk someone kan...akan rasa lebih tenang dan mcm bagi satu semangat n kekuatan pada diri kita....

    ReplyDelete
  2. terima kasih perkongsian ilmu!

    ReplyDelete

Tell me what you think