Tuesday, February 11, 2014

Puding Pelangi


Dah lama tak makan puding. Semalam puasa. Selalu bila bulan puasa, buka puasa mesti nak ada dessert. ok lagi bulan puasa ada bazar ramadhan boleh pegi beli je. Maka, disebabkan teringin (tak pregnant pun, bukan mengidam).... cuba la tengok2 resepi puding menarik yang simple2 dan agak2 sedap. Sekali ternampak pulak puding pelangi! Sebab I biasa kalau google suka tengok images. :-)

Dapat resepi dari blogger HaSue. Boleh rujuk dekat sini. Bahan-bahan dan cara pun kita ceduk je!

Bahan-bahan:
13g serbuk agar2
750ml air
200gm gula pasir
80g mentega
1 biji telur
½ tin susu cair
1 sudu makan tepung custard
1 sudu makan serbuk koko
1/2 sudu teh vanilla //tak de ni, ganti dengan daun pandan je
pewarna kuning, hijau, merah, biru (atau apa2 kaler lah)

Cara-cara:
Masak agar2, air dan gula hingga mendidih dan ketepikan.
Pukul telur sebentar menggunakan whisker kemudian masukkan susu dan tepong custard dan kacau hingga adunan ini rata, kemudian ditapis

Setelah ditapis, satukan adunan telur dan agar2 dan kacau lagi hingga rata, serta masak semula sehingga adunan mendidih kemudian masukkan mentega dan vanilla dan kacau hingga rata. Pastu tutup api.

Bahagikan adunan kpd beberapa mangkuk ikut berapa warna yang kita nak buat (sama byk).

Masukkan koko (campurkan sedikit air dulu) ke dalam salah satu adunan di dalam mangkuk dan kacau hingga rata , begitu juga dengan adunan dalam mangkuk yang lain nya.

Sengetkan loyang/apa2 bekas puding sedikit (contoh bekas square 7x7in) Biar satu hujung tu tinggi (lapik/alaskan dengan apa2 untuk tinggikan).

Mula2 tuangkan satu senduk makan adunan warna merah ke dalam loyang/bekas (dihujung yg paling rendah tu), kemudian satu senduk makan adunan warna kuning dan etc. Ulang buat macam ni sampai semua adunan habis.

Bila dah siap, letakkan semula loyang/bekas ke kedudukan asalnya. Then, masukkan ke dalam peti sejuk, bolehlah dipotong dan dihidangkan.

Tadaaaa! sedap..


No comments:

Post a Comment

Tell me what you think